Uluru, Australia: zachód słońca, wschód i wrażliwość

0 Comments

Nasz mini-bus zatrzymał się z boku punktu widzenia, i wyskoczyliśmy z pojazdu niosąc aparat w jednej ręce i butelkę piwa w drugiej. Biegnięcie równolegle do parkingu znajdowało się pas zaparkowanych stołów, szampana i innych. Kelnerzy byli na zegarku, sprawdzając, czy wszystko było tak, jak powinno być. Taka piękna konfiguracja.

Gdyby tylko byli nasze.

Te stoły najprawdopodobniej należały do ​​zamożnej grupy podczas luksusowej wycieczki. Nie byliśmy zamożną grupą i to nie była luksusowa wycieczka. Mieliśmy tylko butelki piwa i cydru oraz stały okrągły stół. Ale nic z tego nie miało znaczenia. Nie było miejsca na zazdrość w sercu pełnym podziwu. Wszystko było ustawione. Mieliśmy dobre miejsce, nasza kamera poklatkowa się toczyła, a światło zaczęło się maleć. Tuż przed nami był najbardziej kultowy symbol Australii: Uluru.

„Nie mogę się doczekać, aż świeci”. Nasza nowa przyjaciółka Rachel nie mogła powstrzymać jej podniecenia; Jej oczy przykleiły się do gigantycznej skały.

Nie każdego dnia ostrzegał Nicka, nasz zawsze wiarygodny, ale przewodnik turystyczny-Buzzkill. Mimo to wszyscy mieli nadzieję, że tego wieczoru. Nasze cienie boleśnie, powoli rosły dłużej, gdy słońce zaczęło zejść za nami. Wenus, Mars i Jupiter pojawili się, gdy coraz więcej gwiazd pojawiło się prawie jeden po drugim. Błękitne niebo już nie było. Horyzont emanował złotym blaskiem, który namalował scenę miodową i fioletową.

A potem świeciło.

Uluru świeci o zachodzie słońca
Z bliska świecące Uluru
Nasz dzień został stworzony. Warto nasz trzydniowy droga od Alice Springs. Mógłbym wtedy wrócić do domu i byłbym szczęśliwy.

Ale było wspaniale, że tego nie zrobiłem. Najwyraźniej Uluru to coś więcej niż tylko wizualny spektakl. O wiele bardziej przekonująca jest jego historia, która nie zawsze świeci.

Nasz Mini-Bus o zmierzchu.
Co jest w skale?

Uluru nie jest trudny do urzeczenia. Chociaż najbardziej znany ze swojego zachodu słońca nosi wiele kolorów, zmienia się o różnych porach dnia i o różnych porach roku.

Jest to również jedna z niewielu naturalnych konstrukcji wystających z płaskiego, płaskiego krajobrazu środkowej Australii. Jest to „Inselberg” lub to, co mój przyjaciel Wikipedia definiuje jako „odizolowane skalne wzgórze lub pokrętło, które nagle unosi się z delikatnie opadającej lub praktycznie otaczającej równiny”. Gigant z piaskowca ma 348 m wysokości. Ale to nie jego wysokość ani aloneness czyni go znakomitym. Uluru jest jednorodnym monolitem; „Brakuje mu połączenia i rozstania się na powierzchniach pościeli”. Jest winien czerwono-brązowym kolorze utlenionym minerałom przenoszącym żelazo. Jest – w zasadzie – rdza.

Jakby serce kontynentu, Uluru znajduje się prawie w samym centrum Australii. Najbliższym dużym miastem jest Alice Springs, osiągalna po pięciu godzinach jazdy. Ale w pobliskim obszarze o nazwie Yulara, wspólny przystanek turystyczny.

Następnego dnia wróciliśmy do punktu widzenia wczesnym rankiem, aby złapać wschód słońca zza skały. Tym razem nie miał charakterystycznego blasku, ale widok jej sylwetki powoli przybierają formę, był równie zapierający dech w piersiach. Pomimo gryzienia zimna staliśmy przed ogrodzeniem i poczuliśmy, jak nasze szczęki spadają na ziemię. Po szybkim śniadaniu pojechaliśmy w kierunku legendarnego skały.

Dawn w Uluru
Wchodzenie czy w pobliżu?

Wielu nadal odnosi się do tego punktu orientacyjnego jako Rock Ayera, nazwisko nadane mu w 1873 r. Na cześć Sir Henry’ego Ayersa, który był wówczas głównym sekretarzem Australii Południowej. Ale lokalny Anangu nazywa to Uluru. Dziś oba nazwiska są akceptowane. Ale nazwa jest tylko przejawem kontrowersyjnej przeszłości strony. Przez stulecie „własność” i kontrola Uluru były głównym problemem dla Aborygenów i rządu. W 1936 roku został otwarty dla turystów. Dla nich Uluru jest świętym miejscem i zawsze wolało im się na nią wspinać. W dniu 26 października 1985 r. Ziemia została zwrócona przez rząd do lokalnych Aborygenów, ale musi zostać wynajęta do agencji parków narodowych i dzikiej przyrody. Rząd i miejscowi następnie go zarządzali.

Outsionerom trudno jest zrozumieć ogromne znaczenie kulturowe Uluru dla ludzi Anangu. Większość turystów widzi wielką skałę lub wzgórze, coś, co należy podbić. Dla rdzennych mieszkańców tego obszaru jest to ich dziedzictwo, prawa, przekonania i wiedza o przetrwaniu, wlana w dużą skałę. Mówi się, że Uluru został stworzony podczas Dreamtime.

Cała koncepcja snu jest trudna do zrozumienia; Nadal z tym walczę. Nazywany Tjukurpa w języku narodowym, jest to „aborygeńskie rozumienie świata”. Zasadniczo mówi, jak ludzie są związani z ziemią, zwierzętami i wszystkim innym na tym świecie. Częścią Tjukurpa są historie o stworzeniu, z których niektóre są ustawione w Uluru. Spacer po bazie wzgórza wprowadza wiele z tych opowieści.

Kiedy dotarliśmy na stronę, aby rozpocząć naszą wycieczkę, nIck (nasz przewodnik) wyjaśnił, że podczas gdy wspinaczka jest dozwolona, ​​jest bardzo zniechęcona. Znak zainstalowany na początku szlaku brzmi:

„Uluru jest święty w naszej kulturze. To miejsce wspaniałej wiedzy.
Zgodnie z naszym tradycyjnym prawem wspinaczka nie jest dozwolona.
To jest nasz dom….
Proszę, nie wspinaj się ”.

Znak zachęca jednak odwiedzających do „spaceru po bazie i odkrycia głębszego zrozumienia tego miejsca”. Istnieją opcje krótkiego spaceru, ale wysoce zalecane jest okrążenie całej bazy. Nazywany Uluru Base Walk, podąża za 10-kilometrowym szlakiem wokół skały. Po wschodzie słońca rozpoczęliśmy nasz swobodny spacer, odbywając krótkie przystanki, aby przeczytać to, co zostało napisane na markerach, wskazując formacje skalne i wyjaśniając znaczenie niektórych części. W wielu obszarach fotografia jest zabroniona. Niektóre plamy są nadal używane w „prywatnych rytuałach”, które nie wszystkie Peole Anangu mogą zobaczyć. Ograniczenie to minimalizuje mieszkańców przypadkowo, widząc zakazane obszary.

Baza bazowa Uluru
Nasi nowi przyjaciele Nathan (Wielka Brytania), James i Rachel (Oz) i Gabby (Francja) robią sobie przerwę od wszystkich chodzenia.
Niedługo potem pomyślałem, że to zwykły spacer [okazał się] poważną wędrówką, trwającą między 3-4 godzinami. Kiedy znaleźli się w punkcie, w którym rozpoczęliśmy spacer, tuż przy podstawie „szlaku wspinaczkowego”. Tym razem była już linia, gotowa podbić giganta. Siedzieliśmy na ziemi i odpoczywaliśmy, obserwując, jak ludzie przychodzą i odchodzą. Wielu zbliżyłoby się do ogromnego znaku, który krzyczał „proszę, nie wspinaj się” w wielu językach, przeczytaj go i zdecyduje się już tego nie robić.

Inni wspinali się.

Pomimo ostrzeżeń niektórych gości wciąż decydują się na wspinanie się na Uluru.
Lokalny obserwujący turystów wspinają się na Uluru
Park Narodowy Uluru-Kata Tjuta
Lasseter Highway, Uluru NT 0872, Australia
Godziny pracy: 8:00 – 16:30
Telefon: +61 8 8956 1128

Stawki: 25 AUD za osobę dorosłą (przepustka 3-dniowa)
Wpis jest bezpłatny dla dzieci poniżej 16 roku życia.

Odwiedziliśmy Uluru w ramach pakietu wycieczki YHA. Jest to 2 noce w Alice Springs Yha i 3-dniową wycieczkę na kemping do Uluru dzięki uprzejmości Rock Tour, która zatrzymuje się w Kings Canyon (dzień 1), Kata Tjuta (dzień 2) i wreszcie Uluru (dni 2- 3).

Aby uzyskać więcej informacji lub zarezerwować wycieczkę, odwiedź tę stronę.

Gdzie się zatrzymać: Rock Yha Hostel Ayera jest również znany jako Voyages Outback Pioneer Lodge lub Outback Pioneer Hotel. Oferują klimatyzowane i wyposażone w Wi-Fi pokoje w sercu Yulal Township. Na miejscu jest bar, grill i wiele przydatnych obiektów. W okolicy znajduje się również pokład dla Uluru Sunset.

Zarezerwuj swój pokój tutaj: Ayers Rock Yha Hostel.

Więcej wskazówek na YouTube ⬇️⬇️⬇️

Powiązane posty:

Australian Outback: Uluru Camel Tour at Sunrise

Kings Canyon Rim Walk, Australia

The Rock Tour: Camping Trip z Alice Springs do Uluru, Australia

Alice Springs & Uluru przy budżecie: Przewodnik po podróży budżetowej

Paoay Sand Dunes: Staing Down and Burd in Ilocos Norte na Filipinach

4 Najważniejsze informacje o naszej wycieczce Kakadu National Park Day, Australia

Freshies, Salties and Birdies: Mary River Wetlands Tour, Kakadu National Park, Australia